Zseton.hu póker kellékek
Ha kérdése van, tegye fel emailben!
poker @ zseton . hu

Shuffle Tech — a keverés tudománya

 

Shuffle Tech

A keverés tudománya

Keverés és véletlenszerűség

Minden minőségi kártyajáték első lépése a keverés. A megfelelő keverési eljárással a kártyacsomag lapjai véletlenszerű sorrendbe kerülnek, és így minden játékosnak egyforma esélye van a nyerésre.


Ennek megfelelően a következőkről lesz szó:

A keverés alapjai

Hogyan csalnak a hamiskártyások?

A Shuffle Tech megoldás

Mi a gond a véletlenszám-generátorokkal?

A véletlenszerűség bizonyítása - Hivatkozások

 

 
A keverés alapjai

Keverésnek nevezzük azt az eljárást, amikor egy csomag játékkártya lapjait véletlenszerű sorrendbe rakjuk, és ezzel biztosítjuk az adott játék megkívánta véletlenszerűséget. Ha a kártyák nincsenek jól megkeverve, egyes játékosok sejthetik, milyen lapok jönnek fel később a legnagyobb valószínűséggel, és ezzel előnyhöz jutnak. Bár egyes játékokban nem fontos, hogy a kártyacsomag teljesen véletlenszerű sorrendben legyen, a komoly játékosok ilyenkor is szeretik, ha a csomag teljesen jól van megkeverve. Ez az igény fokozódik, ha pénzben játszanak.

Bár sokféle keverési módszer létezik, a legelterjedtebb eljárás az egymásba lapolás (angolul: riffling), amikor egy-egy fél csomagot tartunk mindkét kezünkben, a csomagok egy-egy sarkát tartó hüvelykujjainkat egymás mellett tartva, majd a hüvelykujjaink lassú felemelésével gyors egymásutánban elengedjük a lapok sarkát, és így egyesítjük a két csomagot.

Ha csak egymásba lapolást használunk, nem érünk el tökéletes keverést, mert ha a csomagot nem pontosan feleztük el, a nagyobbik fél felső lapjai együtt maradhatnak. Helyezzünk el például a négy ászt a csomag tetején, és válasszuk ketté a csomagot úgy, hogy a felsőben kicsit több kártya legyen (pl. 29/23 arányban). A négy ász az egymásba lapolás után is a csomag tetején marad, mert a csomagot egyenlőtlenül osztottuk ketté; a csomag tetején lévő kb. 6 lap nem keveredett el a többivel. Tehát ha ezt a módszert használjuk, nagyon fontos, hogy a lehető legpontosabban osszuk ketté a kártyacsomagot.

A fenti ok miatt az a helyes keverés, ami az egymásba lapolás mellett egy másik módszert is használ: az emelést (angolul: stripping). Ilyenkor a keverő néhány kártyát eltávolít a kártyacsomag tetejéről vagy aljáról, és azt az ellenkező oldalra teszi (a tetejéről az aljára, vagy fordítva). Ha tehát valaki úgy kever egymásba lapolással, hogy az egyik fél csomag kicsit nagyobb lesz a másiknál, ennek a hiányosságát kiküszöbölheti, ha emelést is használ.

A kaszinókban dolgozó hivatásos osztók általában háromszor kevernek egymásba lapolással, és a második után néhányszor emelnek. Ezt az eljárást krupié-módszernek is nevezik.

Bár a krupié-módszert általában megfelelőnek tartják a szokásos játékhoz, a szakértők szerint hatszor-hétszer meg kell ismételni, hogy a csomagban valóban teljesen véletlenszerű legyen a kártyák sorrendje.

Ha valakit ez a téma mélyebben is érdekel, javasoljuk, nézzen utána a Wikipedián vagy az Amerikai Matematikai Társaság (The Mathematical Association of America) honlapján:


http://en.wikipedia.org/wiki/Shuffle


Hogyan csalnak a hamiskártyások?

A „fáraó-keverés”:

Ha valaki a kártyacsomagot két egyenlő félre osztja, és teljesen szabályos egymásba lapolással keveri nyolcszor egymás után, a kártyák visszaállnak az eredeti sorrendbe.

Ezt kipróbálhatjuk az eredetinél kisebb csomaggal. Vegyünk ki öt-öt kártyát: a kőr ásztól a kőr ötösig és a pikk ásztól a pikk ötösig. Rakjuk ki őket két sorba egymás mellé, a kőröket jobb oldalra, sorba, képpel felfelé, a pikkeket bal oldalra, sorban, szintén képpel felfelé. Jobbról kezdve tegyünk egy-egy kártyát egy csomagba: kőr ász, pikk ász, kőr kettes, pikk kettes, és így tovább. Amikor összeraktuk az új csomagot, válasszuk pontosan ketté, és rakjuk ki őket sorba, először jobb oldalra ötöt, majd bal oldalra a másik ötöt. Ismételjük meg néhányszor a „keverést”, és észre fogjuk venni, hogy a kártyák visszaállnak az eredeti sorrendbe.


Bűvészmutatvány:

A hamiskártyások sajnos sokféleképpen tudják a kedvük szerint „keverni” a kártyát. Hamis keveréseket és hamis emeléseket alkalmaznak, amelyek úgy néznek ki, mintha véletlenszerű sorrendbe rendeznék a lapokat, de valójában ugyanabban a sorrendben hagyják őket. Vannak fejlettebb technikák is, például a „válogatás”, amikor a hamiskártyás a megfelelő lapokat a kártyacsomag tetejére vagy aljára utaztatja, vagy a „stószolás”, amikor a kívánt lapok olyan helyzetbe kerülnek a csomagban, hogy éppen a megfelelő emberhez jussanak majd osztáskor. Az is szokásos csalási technika, ha az osztó nem a legfelső lapot osztja ki először, hanem vagy a legalsót, vagy a másodikat. Ezt nevezik „alsó osztásnak”, illetve „második osztásnak”.

Nem kell hamiskártyásoktól tartanunk, ha a barátainkkal vagy családi körben játszunk, de a nagyobb nyereményekkel kecsegtető játékok vonzzák a csalókat. Egy jó kártyakeverő gép, ami teljes véletlenszerűséget ér el, mindenképpen jobb játékhoz vezet.


A Shuffle Tech megoldás

A teljesen automatikus keverőgép gyorsítja a szokásos játékot, és lehetetlenné teszi a csalást keveréskor. A világ legjobb hamiskártyása sem tudja manipulálni a paklit, ha nem ő keveri a lapokat.

A Shuffle Tech kártyakeverő gépek a kézi keverést utánozzák, hiszen ez a legjobban bevált, legmegbízhatóbb keverési módszer. Az olyan kaszinókban, ahol magas tétekben játszanak – tehát amikor a legnagyobb szükség van a biztonságra és a lehető legnagyobb véletlenszerűségre – kézi keverést használnak. Az általunk használt technológia teszi először lehetővé, hogy automatikusan keverjünk, de úgy, mintha nagy szakértelemmel, kézzel tennénk azt. A Shuffle Tech kártyakeverő gépeknél két különböző kézi keverési módszer közül választhatunk:

Krupié-kombó (3): Egyetlen gombnyomásra, kevesebb mint egy perc alatt automatikusan megvalósíthatjuk a kaszinókban kedvelt megoldást: 2 lapolás, 1 emelés, 1 lapolás. Összesen tehát 3 egymásba lapolás és 1 emelés történik.

Teljes véletlenszerűsítés (7): A kártyakeverő 7-es indítógombjával teljes statisztikai véletlenszerűséget érhetünk el: 2 lapolás, 1 emelés és még 5 lapolás. Összesen 7 egymásba lapolás és 1 emelés történik.

A Shuffle Tech kártyakeverő gépek ráadásul átlátszó fedéllel vannak felszerelve, így minden játékos nézheti a keverési folyamatot. Soha nem hagynánk, hogy az osztó az asztal alatt keverje a kártyát – miért lenne jó, ha az egy fekete dobozban történne, ahol senki nem ellenőrizheti a dolgot?


Mi a gond a véletlenszám-generátorokkal?

A Shuffle Tech szándékosan nem használ számítógép-alapú véletlenszám-generátort a kártyák keveréséhez a barátságos játékok és más nem hivatalos versenyek során. A véletlenszám-generátorok elfogadhatók biztonságos, szabályozott környezetben, de más körülmények között egy ügyes programozó túl könnyen belepiszkálhatna a programba, hogy a lapok az ő szája íze szerint álljanak sorba.

A véletlenszám-generátorokat használó kártyakeverő gépek gyakran olyanok, hogy felismernek minden egyes lapot, amellyel éppen foglalkoznak. Ennek egy előnye, hogy meg lehet számolni a lapokat, és így ellenőrizni lehet, hogy semmi nem hiányzik a csomagból, de nagy hátránya, hogy ha belenyúlnak a rendszerbe, előre meg lehet határozni a lapok sorrendjét.


A véletlenszerűség bizonyítása

A keverés legjobb, jól bevált módja a kézi keverés. A következő internetes oldalakon továbbiakat tudhatunk meg a különféle keverési módszerek által elérhető véletlenszerűségről:

http://en.wikipedia.org/wiki/Shuffle

A Shuffle Tech kártyakeverő gépeket úgy tervezték, hogy a keverés úgy történjen, mintha helyes technikával, kézzel kevernénk meg a kártyákat, hogy utána a lehető legjobb játékélményben lehessen részünk.

A Shuffle Tech kártyakeverő gépekkel a teljes véletlenszerűség biztosított!

Shuffle Tech — a keverés tudománya
 

A zseton.hu weboldal a SoftWare Station tulajdona.    Email:   poker @ zseton.hu